En liten Recension av Nintendo Labo

Nintendo Labo är en genuin och innovativ release från Nintendo och ett bra exempel på hur spel kan vara roliga och pedagogiska.

Nintendo Labo – Ett kreativt litet paket

Varje gång någon nämner Nintendo Labo och dess kartongtillbehör, börjar vi tänka på en mycket speciell episod av Spongebob Squarepants. I det här avsnittet hittar Spongebob och Patrick en tom låda och använder den för att skapa magiska världar som de kan dela och njuta av medan Squidward lämnas utanför det roliga; eftersom han saknar tålamod och ”fantasi”. Detta är en ganska bra sammanfattning av vad som krävs för att få ut det mesta av Nintendo Labo.

• Toy-Con Garage har stor potential och djup
  • Konstruktion instruktioner är bra humoured
  • Potential för en global kreativ gemenskap

nintendo laboGuldgruva för innovativt tänkande

Med detta Switch-tillbehör har Nintendo har skapat en guldgruva av kreativ potential och till synes oändliga sätt att spela på. Men du måste vara beredd att lägga lite ansträngning och fantasi om du ska låsa upp Labos sanna kraft.

Hur funkar det?

Labo är ännu ett exempel på hur Nintendo använder enkel teknik för innovativa ändamål. Till höger Joy-Con hittar du en infraröd sensor, medan på varje kartong Toy-Cons du bygger du applicerar vita klistermärken på mycket specifika ställen. Det är en kombination av Joy Con Con-kontrollerna och HD Rumble, IR-sensorn och dessa klistermärken som gör att alla delar kan kommunicera och interagera, vilket påverkar vad som händer på Nintendo Switch-skärmen.

Skapa, spela, upptäck

När du startar Nintendo Labo-programmet hittar du tre avsnitt: Skapa, Spela och Upptäck. Avsnittet ”Skapa” innehåller alla instruktionsguider för att sätta ihop dina Toy-Cons; ”Spela” är den plats där du hittar alla minispel (varje Toy-Con har minst en); och ”Upptäck” är den plats där du kan gräva in hur exakt Toy-Cons och Joy-Cons fungerar

När du väl har samlat in de relevanta pappersarken framför dig börjar du bara bygga spelet på din Nintendo Switch-konsol, välj den Toy-Con du vill konstruera och följ instruktionerna på skärmen.

Nintendo Labo – Engagemang och underverk

Trots att spelen är enkla, ger de en oöverträffad nivå av underverk och engagemang tack vare den unika naturen hos kontrollerna Switch-kontrollerna och det faktum att du själv har varit inblandad i konstruktionen. Nintendo Labo är definitivt lika konstruktion som spel, och vi njöt verkligen av det faktum att det är möjligt att få timmars kul av Laboinnan du ens börjar spela spelen. Tekniken bakom byggsatsen är inte alltför komplicerad men den är väldigt tillgänglig och innovativ.